Nuo 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (toliau – Įstatymas) 12 straipsnio 3 dalies nuostatoms, valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos ir įmonės, valstybės įgalioti asmenys, nevalstybinės organizacijos, privatūs juridiniai asmenys (toliau – įstaigos, organizacijos ar įmonės) popierinius veiklos dokumentus, išskyrus nuolat saugomus dokumentus, gali išsaugoti elektronine forma, nesaugodami popierinio dokumento, jeigu yra užtikrinamas popierinio dokumento skaitmeninio vaizdo tikrumas. Popierinių dokumentų atrankos, skaitmeninimo, išsaugojimo elektronine forma ir popierinių dokumentų naikinimo reikalavimai nustatyti Popierinių dokumentų atrankos ir išsaugojimo elektronine forma tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2019 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. VE-73 „Dėl Popierinių dokumentų atrankos ir išsaugojimo elektronine forma tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Tvarkos aprašas).
Atkreiptinas dėmesys į tai, kad elektronine forma išsaugoti trumpai ar ilgai saugomi dokumentai įstaigoje, organizacijoje ar įmonėje galėtų būti valdomi kaip veiklos dokumentai tik tuo atveju, jei jie būtų parengti pagal Tvarkos aprašo reikalavimus.
Įstaigos, organizacijos ar įmonės, norėdamos popierinius dokumentus išsaugoti elektronine forma, pirmiausia turi įvertinti popierinius dokumentus pagal Tvarkos aprašo 3 punkto kriterijus. Atlikus vertinimą, pagal Tvarkos aprašo 4 punkto reikalavimus parengiama elektronine forma išsaugotinų popierinių dokumentų atrankos išvada, o vadovo sprendimas įforminamas pagal Tvarkos aprašo 6 punkto nuostatas.
Atsižvelgiant į tai, ar įstaigoje elektronine forma numatoma išsaugoti atskirą popierinį dokumentą, ar popierinių dokumentų bylą, turi būti valdomi Tvarkos aprašo 11.1 ir 11.2 papunkčiuose nurodyti metaduomenys.
Tvarkos apraše numatyti du popierinių dokumentų išsaugojimo elektronine forma būdai:
1. Oficialiojo elektroninio dokumento pakuotėje, atitinkančioje Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacijos ADOC-V1.0, patvirtintos Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2009 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V-60 „Dėl Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacijos ADOC-V1.0 patvirtinimo“, reikalavimus. Šiuo atveju elektroninės formos dokumento vientisumas užtikrinamas dokumentą suskaitmeninusio ar kito atsakingo asmens kvalifikuotu elektroniniu kopijos tikrumo paskirties parašu.
2. Dokumentų valdymo ar kitoje informacinėje sistemoje, kurios priemonėmis valdomi ir bylos metaduomenys, nesudarant oficialiojo elektroninio dokumento pakuotės. Šiuo atveju elektroninės formos dokumento vientisumas užtikrinamas dokumentą suskaitmeninusio ar kito atsakingo asmens elektroniniu parašu (kaip jis suprantamas 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje: elektroninis parašas, pažangusis elektroninis parašas, kvalifikuotas elektroninis parašas).
Svarbu žinoti, kad popierinių dokumentų originalai gali būti naikinami pagal Tvarkos aprašo 14–16 punktų nuostatas, tačiau ne anksčiau, kaip praėjus 6 mėnesių laikotarpiui po visų su jais susijusių procesų ir užduočių (veiksmų) užbaigimo.
Įsigaliojus Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118, naujai redakcijai, teikiame nuomonę dėl taisyklių 58 punkto taikymo (minėtame 58 punkte nustatyta, kad: „Perduodant skaitmeninės kilmės ar suskaitmenintus dokumentus kitam saugotojui ir gavus patvirtinimą, kad dokumentų perdavimas įvyko sėkmingai, įstaigoje saugoti skaitmeninės kilmės ar suskaitmeninti dokumentai gali būti sunaikinami, jei įstaigos vadovas nenustato kitaip. Net jei įstaigos vadovas priima sprendimą kitam saugotojui perduotų dokumentų nenaikinti ir juos naudoti įstaigos vykdomoms funkcijoms atlikti, dokumentų saugotojo funkcijas ir prievoles toliau vykdo skaitmeninės kilmės ar suskaitmenintus dokumentus toliau saugoti perėmusi įstaiga (valstybės archyvas ar kt.)“.
Dokumentų saugotojo funkcijas ir prievoles toliau vykdantis subjektas, t. y. skaitmeninės kilmės ar suskaitmenintus dokumentus toliau saugoti perėmusi įstaiga (valstybės archyvas ar kt.), turi įgyvendinti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje numatytus veiksmus (minėtoje dalyje nustatyta, kad: „7. Valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos ir įmonės, nevalstybinės organizacijos, privatūs juridiniai asmenys turimų dokumentų pagrindu privalo teisės aktų nustatyta tvarka išduoti juridinius faktus patvirtinančius dokumentus, susijusius su asmens teisių įgyvendinimu“), taip pat teikti dokumentus naudoti įgyvendinant kitus nurodytojo įstatymo reikalavimus. Dokumentų saugotojo funkcijas ir prievoles atliekanti įstaiga priima ir sprendimus dėl dokumentų atrankos naikinti, pasibaigus nustatytam dokumentų saugojimo terminui.
Įstaigos, perdavusios skaitmeninės kilmės ar suskaitmenintus dokumentus kitam saugotojui (valstybės archyvui), turimus dokumentų egzempliorius naudoja tik įstaigos veiklos administravimo (dokumentų rengimo ar pan.) procesuose, išrašų ar nuorašų išorės subjektams neišduoda ir jų netvirtina, kaip ir neišduoda juridinį faktą patvirtinančių dokumentų.
Įsigaliojus Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118, naujai redakcijai, teikiame nuomonę dėl taisyklių 4.4 papunkčio nuostatos „įstaigos vadovas nustato, kurie ilgai saugomi dokumentai (išskyrus valstybės archyvams perduodamus elektroninius dokumentus) turi būti sutvarkyti ir įrašyti į sutvarkytų dokumentų apskaitą“ taikymo:
1. Įstaigos vadovo sprendimas gali būti įformintas įsakymu veiklos klausimais arba oficialiu siunčiamuoju dokumentu – raštu (šiuo atveju raštą siūlytume priskirti įstaigoje valdomai veiklos dokumentų administravimo bylai). Apie priimtą sprendimą raštu turi būti informuotas valstybės archyvas arba steigėjo teises ir pareigas vykdanti įstaiga.
Valstybės archyvas arba steigėjo teises ir pareigas vykdanti įstaiga raštu apie vadovo sprendimą informuojama ir tuo atveju, jei įstaiga toliau visas ilgai saugomų bylų grupes įrašo į ilgai saugomų bylų apyrašus – tokiu atveju bylų apyrašų sąrašas iš naujo nėra derinamas.
2. Šiuo metu galiojančios Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklės nenustato termino, per kurį, įsigaliojus taisyklių naujai redakcijai, vadovas turi priimti sprendimą dėl ilgai saugomų dokumentų tvarkymo, tačiau minėtų taisyklių 67 punkte nustatyta, kad „sutvarkytos nuolat ar ilgai saugomos bylos į apyrašus įrašomos per dvejus metus nuo jų užbaigimo, jei teisės aktuose, suderintuose su Lietuvos vyriausiuoju archyvaru, nenustatyta kitaip“. Per 2020 m. į ilgai saugomų bylų apyrašus turi būti įrašytos 2018 m. (ir ankstesniais metais, jei dar nebuvo įrašytos) užbaigtos bylos. Taigi vadovo sprendimas turi būti priimtas iki įrašant į apyrašus 2018 m. užbaigtas bylas.
Įstaigos vadovo sprendimas gali būti priimamas tiek dėl ankstesniais metais užbaigtų bylų (pvz., užbaigtų 2018 ar 2019 m.), tiek dėl bylų, kurios bus užbaigtos ateityje (2020 m. ir vėliau). Taigi įstaigos vadovo sprendimas dėl ilgai saugomų dokumentų sutvarkymo ir įrašymo į sutvarkytų dokumentų apskaitą gali būti taikomas ir tiems dokumentams, kurie į atitinkamus apyrašus nebuvo įrašyti iki 2019-12-31 (pvz., jei įstaigos 2018 m. užbaigtos bylos saugomos ilgai, jos vadovo sprendimu gali būti neįrašomos į apyrašus).
3. Įstaigos vadovas gali priimti sprendimą tiek dėl visų, tiek dėl atskirų ilgai saugomų dokumentų grupių (pvz., tik personalo dokumentų) sutvarkymo ir įrašymo į sutvarkytų dokumentų apskaitą, t. y., į ilgai saugomų bylų apyrašus.
4. Teismai ilgai saugomas bylas tvarko ir į bylų apyrašus įrašo Lietuvos Respublikos teismų procesinių dokumentų tvarkymo ir apskaitos reikalavimų aprašo, patvirtinto Teisėjų tarybos 2015 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 13P-155-(7.1.2), nustatyta tvarka.
Kadangi valstybės įgaliotų asmenų dokumentų valdymo reikalavimai nustatomi Lietuvos Respublikos teisingumo ministro, suderinus su Lietuvos vyriausiuoju archyvaru, valstybės įgaliotų asmenų (antstolių ir notarų) veikloje sudaromi ilgai saugomi dokumentai tvarkomi ir įrašomi laikantis jų dokumentų tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų nuostatų.
Kol nebus priimti teismų ir antstolių bei notarų veiklos dokumentų saugojimą reglamentuojančių teisės aktų pakeitimai, susiję su Dokumentų tvarkymo taisyklių 4.4 papunkčiu, įstaigos vadovo sprendimai dėl ilgai saugomų dokumentų neįrašymo į ilgai saugomų bylų apyrašus nėra galimi.
Dokumento savybės autentiškumas, patikimumas, vientisumas, tinkamumas naudoti aiškinamos Tarptautinės standartizacijos organizacijos standarte, perimtame Lietuvos standartu LST ISO 15489-1:2016 (LST ISO 15489-1:2016 Informacija ir dokumentavimas. Dokumentų valdymas. 1 dalis. Sąvokos ir principai (tapatus ISO 15489-1:2016).
Dokumentas laikomas autentišku, kai „galima įrodyti, kad jis tikrai yra tai, kas yra; kad jis parengtas ar išsiųstas asmens, tvirtinančio, kad jis parengė ar išsiuntė dokumentą; kad jis parengtas ar išsiųstas nurodytu (paliudijamu) laiku“. Dokumento autentiškumui užtikrinti „organizacijos turėtų įgyvendinti ir dokumentais įforminti dokumentų rengimo, gavimo, perdavimo, saugojimo ir sprendimų vykdymo kontrolės kryptis ir procedūras, užtikrinančias, kad dokumentų rengėjas yra nustatytas, kad jis turi reikiamus įgaliojimus, kad dokumentai yra apsaugoti nuo neleistino papildymo, ištrynimo, pakeitimo, naudojimo ir nuslėpimo.“
Patikimu laikomas dokumentas, „kurio turiniu galima pasitikėti kaip visiškai ir tiksliai atspindinčiu ir patvirtinančiu sandorius, veiklos sritis ar faktus ir nuo kurio gali priklausyti būsimi sandoriai ar veikla. Dokumentai turėtų būti parengti įforminamojo veiksmo ar įvykio metu arba nedelsiant po to, ir tai turėtų būti padaryta tiesiogiai su faktais susijusių asmenų arba įprastinėmis dokumentų sudarymo veikloje naudojamomis priemonėmis“.
Vientisu laikomas toks dokumentas, kurisyra užbaigtas ir nekeičiamas, t. y. sudarytas dokumentas turi būti apsaugotas nuo neteisėtų pakeitimų, nustatant, kokie papildymai ar pastabos po dokumento parengimo gali būti atlikti ir kas įgaliotas juos atlikti.
Tinkamu naudoti laikomas toks dokumentas, kurį galima nustatyti, surasti, pateikti ir suprasti visą jo gyvavimo ciklą ir kuris yra išsaugotas kartu su dokumentų tarpusavio ryšiais, paliudijančiais veiklos eigą.
Formuojant vienodą dokumentų valdymo praktiką valstybės ir savivaldybių institucijose, įstaigose ir įmonėse, siūlytinos tokios dokumento autentiškumo, patikimumo, vientisumo ir tinkamumo naudoti apibrėžtys:
Dokumento autentiškumas – dokumento savybė, pažyminti, kad jis yra tai, kas yra, ir leidžianti nustatyti dokumento sudarytoją bei dokumento sudarymo laiką.
Dokumento patikimumas – dokumento savybė, reiškianti jo sudarymo ir saugojimo procedūrų nepažeistumą, jame užfiksuotos informacijos tikrumą.
Dokumento vientisumas – dokumento savybė, rodanti sudaryto dokumento užbaigtumą ir nekeičiamumą.
Dokumento tinkamumas naudoti – dokumento savybė, leidžianti jį nustatyti, surasti, pateikti ir suprasti.
Visos išvardytosios dokumento savybės yra viena nuo kitos neatsiejamos.
Darbo sutarčių rengimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos darbo kodeksas. Jame nurodyta, jog darbo sutartis turi būti rengiama dviem egzemplioriais – po vieną egzempliorių kiekvienai sutarties šaliai, tačiau nėra detalizuojama, ar darbo sutarties papildymai, pakeitimai ir papildomi susitarimai turi būti rengiami tuo pačiu formatu. Darbo sutartis, jų papildymus ar pakeitimus rengiant kaip elektroninius dokumentus, pasirašytus kvalifikuotu elektroniniu parašu, tiek darbdavys, tiek darbuotojas turi vieną autentišką elektroninio dokumento egzempliorių. Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo (toliau – Įstatymas) 12 straipsnio 1 dalies 2 punkte įtvirtinta nuostata, jog valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos ir įmonės, valstybės įgalioti asmenys, nevalstybinės organizacijos, privatūs juridiniai asmenys privalo išsaugoti savo veiklos dokumentus reikiamą laiką, kad būtų užtikrinti veiklos įrodymai, apsaugotos su ja susijusių fizinių ir juridinių asmenų teisės. Įstatymas įpareigoja nustatytą laiką išsaugoti veiklos dokumentus, o ne jų kopijas. Dokumentai teisės aktais nustatytą laiką saugotini ta forma, kuria jie buvo sukurti ar gauti, išskyrus tuos atvejus, kai Įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka yra priimamas sprendimas veiklos dokumentus išsaugoti elektronine forma, nesaugant popierinio dokumento. Tačiau darbo sutartis laikytina dokumentu, kurio forma neturėtų būti keičiama, kadangi autentiški (originalūs) dokumentai ateityje gali būti reikšmingi darbuotojų socialiniams poreikiams užtikrinti. Taigi popierine forma sudarytos darbo sutarys turi būti šia forma ir išsaugomos, o elektronine forma sudarytos darbo sutartys, pakeitimai ar papildymai saugotini elektronine forma. Svarbu tai, kad autentiškos (originalios) darbo sutartys (taip pat ir sutarčių pakeitimai, papildymai) būtų tinkamai išsaugotos visą teisės aktais nustatytą laiką, nepriklausomai nuo to, kokia forma jos buvo sudarytos – kaip popierinis ar kaip elektroninis dokumentas. Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės, patvirtintos Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“, 7.3 papunktyje nustatyta, kad darbo sutarčių ir jų priedų (susitarimų dėl papildomų darbo sutarties sąlygų ir kita) saugojimo terminas yra 50 metų pasibaigus sutarčiai. Atkreiptinas dėmesys į tai, jog visą elektroninių dokumentų saugojimo įstaigoje laiką privaloma užtikrinti šių dokumentų vientisumą, turinio ir metaduomenų perskaitomumą ir elektroninių parašų galiojimo įrodymus, kaip tai yra nustatyta Dokumentų saugojimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. V-157 „Dėl Dokumentų saugojimo taisyklių patvirtinimo“.
Suinteresuotųjų institucijų (Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos)nuomone, krovinio siuntėjas nustatytą laiką turi saugoti važtaraščio egzempliorių su siuntėjo ir vežėjo parašais.
Pagal Kodekso 30 straipsnio 1 dalies ir 31 straipsnio 4 dalies nuostatas, siuntėjas kartu su kroviniu vežėjui turi įteikti siuntėjo pasirašytą važtaraštį, o krovinys laikomas priimtu, kai vežėjas priima krovinį ir pasirašo važtaraštyje. Iš esmės tapačios nuostatos dėl važtaraščio naudojimo išdėstytos ir Tarptautinio krovinių vežimo keliais sutarties konvencijoje (CMR).
Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso (toliau – Kodeksas) 30 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta nuostata, jog važtaraštis surašomas 3 egzemplioriais. Pirmasis egzempliorius (pasirašytas siuntėjo ir vežėjo) lieka siuntėjui, antrąjį egzempliorių kartu su kroviniu vežėjas išduoda gavėjui, o trečiasis egzempliorius lieka pas vežėją. Šalims susitarus, gali būti išrašoma ir daugiau važtaraščio egzempliorių.
Likviduojamų juridinių asmenų dokumentų perdavimo toliau saugoti ir tai patvirtinančių pažymų išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. V-156 „Dėl Likviduojamų juridinių asmenų dokumentų perdavimo toliau saugoti ir tai patvirtinančių pažymų išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), 10 punkte įtvirtinta nuostata, jog Likviduojamo dėl bankroto juridinio asmens bankroto proceso metu sudaryti dokumentai yra juridinio asmens veiklos dokumentai ir perduodami toliau saugoti laikantis Apraše nustatytų dokumentų perdavimo procedūrų.
Savivaldybės administracijai neperduotinais dokumentais laikytini dokumentai, kurie sudaromi ir teismui teikiami naudojantis LITEKO ir nėra valdomi kaip juridinio asmens veiklos dokumentai ar teikiami vykdant įstatyminio reglamentavimo prievolę ir teismo yra užregistruojami kaip gauti oficialieji dokumentai (ar įtraukiami į apskaitą teismų naudojamų sistemų priemonėmis).
Teikiame pavyzdį: LITEKO priemonėmis sudaromas ir teismui teikiamas prašymas su pridedamais dokumentais – sąskaitų faktūrų, posėdžio protokolo kopijomis. Pateiktas prašymas kartu su pridedamais dokumentais laikytini procesiniais likviduojamo dėl bankroto juridinio asmens bankroto proceso metu sudarytais dokumentais ir yra Lietuvos teismų veiklos dokumentai. Prie prašymo pridėtų dokumentų kopijų originalai ar skaitmeninės kilmės dokumentai, kuriuos juridinis asmuo iki pateikimo teismui valdė kaip veiklos dokumentus (t. y., šie dokumentai buvo sudaryti, gauti ir atitinkamai įtraukti į juridinio asmens apskaitą), laikytini juridinio asmens bankroto dokumentais ir turi būti perduoti savivaldybės administracijai.
Aprašo 23 punkte nustatytas likvidavimo proceso metu sudarytų likviduojamo juridinio asmens dokumentų saugojimo terminas juos perėmusioje įstaigoje – 10 metų (po procedūrų užbaigimo).
Vadovaujantis Personalo administravimo funkcijų centralizuoto atlikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 30 d. nutarimu Nr. 507 „Dėl Personalo administravimo funkcijų centralizuoto atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nuostatomis, Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras (toliau – Centras) teisės aktų nustatyta tvarka sudaro, tvarko įstaigų personalo asmens bylas ir kitas bylas personalo klausimais. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad personalo valdymo praktika, pradėjus veikti minėtam Centrui, tik formuojasi ir įstaigose atsiranda poreikis asmens bylas papildyti, tokias bylas reikalinga nurodyti dokumentacijos plane net ir tuo atveju, kai įstaiga asmens bylos dokumentus perdavimo aktu yra perdavusi Centrui. Pastebėtina, kad tokiu atveju dokumentacijos plano 6 skiltyje (nurodomas už bylos sudarymą atsakingo struktūrinio padalinio pavadinimas ar kodas) reikėtų nurodyti, jog už asmens bylų ir kitų bylų personalo klausimais sudarymą atsakingas Centras.
Ne. Nuo 2017 m. sausio 1 d. įsigalioja Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo Nr. I-1115 4 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymas, kurio 2 straipsnyje (kuriuo keičiama galiojančio įstatymo 16 straipsnio 2 dalis) nustatyta, kad ministerijos savivaldybėms (savivaldybių archyvams) galės perduoti tik likviduojamų valstybės institucijų, įstaigų ar įmonių, kurių steigėja yra ministerija, veiklos dokumentus, kurių saugojimo terminas, nustatytas norminiuose teisės aktuose, nėra pasibaigęs.
Atsižvelgiant į pirmiau nurodytą, Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos nuomone, šis įstatymas sietinas tik su naujai likviduojamų institucijų ir įstaigų veiklos dokumentais, o ne tomis institucijomis ar įstaigomis, kurių likvidavimo procedūros yra baigtos iki minimo įstatymo įsigaliojimo.
Ši konsultacija negali būti laikoma Lietuvos vyriausiojo archyvaro sprendimu konkrečioje situacijoje.
Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo Nr. I-1115 4 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymas
Šiuo metu galiojančių Elektroninių dokumentų valdymo taisyklių 18 punkto antrojoje pastraipoje nustatyta, kad kvalifikuotų elektroninių parašų ar kvalifikuotų elektroninių spaudų galiojimo įrodymams išsaugoti gali būti naudojamos tik kvalifikuotos elektroninės laiko žymos. Toks reikalavimas galioja nuo 2017-01-01. Svarbu tai, kad tik tokioms (kvalifikuotoms) elektroninėms laiko žymoms taikoma prezumpcija dėl datos ir laiko, kurie joje nurodomi, tikslumo be jokių papildomų susitarimų.Kvalifikuotos elektroninės laiko žymos sąvoka apibrėžta eIDAS reglamento 3 str. 34 punkte (pilnas reglamento pavadinimas toks - 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB, prieiga internetu http://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0910&from=EN).
Kvalifikuotų elektroninių laiko žymų kūrimo paslaugas galima įsigyti tik iš Kvalifikuotų patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjų, kurie turi teisę tokią paslaugą teikti ir dažniausiai dėl tokių paslaugų yra sudaromi atskiri susitarimai tarp paslaugų teikėjo ir asmens (tai gali būti tiek fizinis, tiek ir juridinis asmuo), kuris naudos elektroninių laiko žymų kūrimo paslaugas
Informacija apie kvalifikuotus patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjus bei jų teikiamas kvalifikuotas patikimumo užtikrinimo paslaugas (tame tarpe ir kvalifikuotų elektroninių laiko žymų kūrimo paslaugas) yra skelbiama Patikimuose sąrašuose (angl. Trusted Lists). Lietuvos Patikimą sąrašą rasite adresu: http://www.rrt.lt/lt/vartotojui/elektroninis-parasas_358/tsl-1.html, tačiau šis sąrašas yra skirtas mašininiam apdorojimui ir daugiau naudingas sistemų kūrėjams.
Vartotojai tikslią informaciją apie ES šalyse įsisteigusius Kvalifikuotus patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjus (taip pat ir turinčius teisę teikti kvalifikuotų elektroninių laiko žymų kūrimo paslaugas) gali peržiūrėti šiuo adresu: https://webgate.ec.europa.eu/tl-manager/ (reikėtų pasirinkti - EU Trust Backbone), o bendrą informaciją apie Lietuvos kvalifikuotus patikimumo užtikrinimo paslaugų teikėjus taip pat galima rast ir Ryšių reguliavimo tarnybos interneto svetainėje, adresu: http://www.rrt.lt/lt/vartotojui/elektroninis-parasas_358/paslaugu-teikejai_770.html
Juridinio asmens atstovui kvalifikuotu sertifikatu patvirtintu elektroniniu parašu pasirašius elektroninius dokumentus, laikytina, kad tokie dokumentai yra patvirtinti ir juridinio asmens antspaudu, kai pareiga turėti antspaudą nustatyta asmens steigimo dokumentuose arba įstatymuose. Šis atsakymas parengtas remiantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2014-04-17 raštu Nr. (1.18) 7R-2733 ir Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos 2014-04-10 raštu Nr. (50.2) 1B-1463 pateikta nuomone.
Atsižvelgiant į ADOC specifikacijos 67 punkto nuostatas, algoritmai elektroniniams parašams formuoti pateikiami Specifikacijos 14 priede. Šiame priede SHA-512 duomenų santraukos algoritmas nėra nurodytas, taigi šis algoritmas negali būti naudojamas pasirašant ADOC specifikaciją atitinkančius elektroninius dokumentus. Tačiau šis reikalavimas netaikomas į elektroninio parašo sudėtį įtraukiamiems kitų asmenų suformuotiems elementams, tokiems kaip elektroninės laiko žymos, sertifikatai ir kt.
Tam, kad vienos sutarties šalies ranka pasirašytą dokumentą kitos sutarties šalies atstovas galėtų pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, dokumentas turi būti suskaitmenintas, t. y., turi būti padaryta popierinio dokumento skaitmeninė kopija. Svarbu žinoti, jog skaitmeninė kopija nelaikytina originaliu dokumentu, be to, tokiu atveju, pasirašius suskaitmenintą dokumentą kvalifikuotu elektroniniu parašu, tikrinant šį dokumentą būtų galima įvertinti tik kvalifikuoto elektroninio parašo, kuriuo pasirašė viena sutarties šalis, autentiškumą. Prireikus įrodyti (pvz., teisme), kad sutartį pasirašė ir kita šalis, tik kitu būdu (ranka), tikėtina turėtų būti pateiktas ir dokumento originalas – popierinis dokumentas. Atsižvelgiant į tai, rekomenduojama dokumentą sudaryti ir pasirašyti ta pačia forma – popierine arba elektronine.
Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 1.73 straipsnio 2 dalis leidžia šalims keistis atskirais dokumentais. Viena šalis gali rengti ADOC formato elektroninį dokumentą, o kita – PDF formato elektroninį dokumentą (sudarant dvi rinkmenas), tačiau reikia įvertinti tai, kad šiuo atveju abiem šalims teks išsaugoti abu skirtingais formatais parengtus elektroninius dokumentus ir užtikrinti abiejų elektroninių dokumentų elektroninių parašų ilgalaikį galiojimą.
Sudarant vieną elektroninio dokumento rinkmeną (kai į ADOC formato elektroninio dokumento paketą įkeliamas kitos šalies kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytas PDF formato elektroninis dokumentas), reikia įvertinti šiuos aspektus:
Atsižvelgiant į tai, dokumentą (sutartį) sutarties šalims rekomenduojama sudaryti ir pasirašyti tuo pačiu sutartu elektroninio dokumento formatu – arba ADOC, arba PDF.
Ranka arba elektroniniu parašu pasirašyto dokumento autentiškumas siejamas ir su parašo bei turinio vientisumo užtikrinimu (tam, kad būtų galima įsitikinti, jog asmuo pasirašė konkretų dokumentą). Planšetėje rodomo dokumento turinį asmuo pasirašo fiziškai, tačiau dokumento turinys sudaromas skaitmeninėje erdvėje. Atsižvelgiant į tai, manytina, jog tokių sprendimų atveju ypač svarbu patikimai užtikrinti dokumento turinio ir parašo duomenų vientisumą ir integralumą, t. y. parašo ir dokumento turinio sąsają.
Vadovaujantis Civilinio Kodekso nuostatomis, rašytinės formos dokumentui prilyginami šalių pasirašyti dokumentai, perduoti telegrafinio, faksimilinio ryšio ar kitokiais telekomunikacijų galiniais įrenginiais, jeigu yra užtikrinta teksto apsauga ir galima identifikuoti parašą. Pagal CK 1.76 straipsnio 2 dalį, jeigu sandoris buvo sudarytas panaudojant telekomunikacijų galinius įrenginius, tai visais atvejais privalo būti pakankamai duomenų sandorio šalims nustatyti. Jeigu tokių duomenų nėra, šalys, kilus ginčui, negali remtis liudytojų parodymais sandorio sudarymo faktui įrodyti.
Galiojančiuose teisės aktuose nėra numatyta, kokiu konkrečiu būdu turi būti pasirašomi sandoriai, jei laikomasi minėtų reikalavimų. Jei tarp šalių kiltų ginčas dėl atitinkamo sandorio pasirašymo fakto ir jis būtų nagrinėjamas teisme, įrodymai būtų vertinami vadovaujantis procesiniuose įstatymuose nustatytomis taisyklėmis. Šiame kontekste svarbu tai, kad pagal Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 1751 straipsnio 7 dalį, elektroninių duomenų įrodomoji galia yra tokia pati kaip ir kitų įrodymų.
Tam, kad skaitmenizuoti parašai planšetėje būtų tinkami ekspertinei pasirašiusiojo asmens identifikacijai, turi būti laikomasi nustatytų reikalavimų įrangai. Pažymėtina, kad ir pasirašančiajam turi būti sudarytos kuo artimesnės įprastiniam rašymui sąlygos, naudojamas specialus tam tikslui pritaikytas rašymo įrankis.
Svarbu vertinti, ar skaitmenizuotam parašui naudojama įranga fiksuoja ekspertiniam tyrimui reikalingą biometrinę informaciją – parašo padėtį X ir Y koordinačių sistemoje, pasirašymo trukmę ir greitį, spūdžio duomenis. Įrenginyje užfiksuoto parašo atvaizdo, paprastai išsaugomo *.pdf formatu, rašysenos ekspertiniam tyrimui nepakanka, – būtini ir jau minėti biometriniai duomenys. Nesant šių duomenų, Lietuvos teismo ekspertizės centras tokių parašų nesiima tirti.
Apibendrinant galima teigti, jog rašytinio parašo planšetės ekrane teisinė galia galėtų būti lygiavertė ranka pasirašytam parašui popieriniame dokumente, jei būtų užtikrinti aukščiau aprašyti pasirašymui planšetės ekrane keliami reikalavimai, tinkami rašysenos ekspertiniam tyrimui atlikti, bei patikima sąsaja tarp parašo ir dokumento turinio.
Atsakymas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir Lietuvos teismo ekspertizės centro pateiktais oficialiais išaiškinimais.
Darbo sutartį galima pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu, kadangi jo teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui. Elektroninio parašo, neatitinkančio kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamų reikalavimų, teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui tik tuomet, jeigu tokio elektroninio parašo naudotojai dėl to iš anksto susitaria raštu ir jeigu yra galimybė šį susitarimą išsaugoti patvariojoje laikmenoje, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo įstatymo 5 straipsnyje. Tačiau vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymo nuostatomis, darbo sutartis turi būti rengiama dviem egzemplioriais – po vieną egzempliorių kiekvienai sutarties šaliai. Dokumentą rengiant informacinės sistemos priemonėmis ir jį pasirašant elektroniniu parašu, neatitinkančiu kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamų reikalavimų, sudaromas vienas dokumentas, o ne du jo egzemplioriai. Taigi tokiu atveju vienai iš šalių galėtų būti perduotas ne autentiškas originalus dokumentas, o elektroninio dokumento nuorašas (kartu su informacija, kaip buvo užtikrintas dokumento vientisumas). Taip pat reikia atkreipti dėmesį į tai, kad darbo sutarčių ir jų priedų (susitarimų dėl papildomų darbo sutarties sąlygų ir kita) saugojimo terminas yra 50 metų po sutarties nutraukimo. Visą elektroninių dokumentų saugojimo įstaigoje laiką privaloma užtikrinti prieigos prie dokumento galimybę abiem darbo sutarties šalims bei dokumento vientisumą, turinio ir metaduomenų perskaitomumą. Todėl sprendžiant, kokiu būdu pasirašyti darbo sutartį, reikėtų įvertinti minėtuosius darbo sutarties pasirašymo, išsaugojimo ir prieinamumo užtikrinimo visą nustatytą laiką aspektus.
Elektroninio parašo teisinę galią nustato 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB. Šio reglamento 25 straipsnyje nustatyta, jog „negalima atsisakyti pripažinti elektroninio parašo teisinės galios ir jo tinkamumo naudoti kaip įrodymo teismo procese tik dėl to, kad parašas yra elektroninis arba kad jis neatitinka kvalifikuoto elektroninio parašo reikalavimų“.
Dokumentų rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-117 „Dėl Dokumentų rengimo taisyklių patvirtinimo“ 17 punktas leidžia pasirinkti, kaip bus užtikrinamas dokumento autentiškumas ir vientisumas, ir vienas iš nurodytų būdų yra dokumento pasirašymas elektroniniu parašu.
Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2019 m. gruodžio 10 d. įsakymo Nr. VE-67 „Dėl oficialiųjų elektroninių dokumentų specifikacijų taikymo“ 1.3 papunktyje nustatyta, kad „įstaigų trumpai ar ilgai saugomi rašytiniai elektroninės formos dokumentai gali būti sudaromi ne pagal specifikaciją ADOC-V1.0 ir pasirašomi elektroniniu parašu“. Tokie dokumentai perduodami Dokumentų rengimo taisyklių 49 punkto nustatyta tvarka. Dokumentų rengimo taisyklių 49 punktas numato, kad dokumentai, kurie pasirašomi elektroniniu parašu, neatitinkančiu kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamų reikalavimų, kitiems juridiniams asmenims perduodami, jei tą numato kiti teisės aktai arba dėl to iš anksto susitarta raštu. Kai dokumentas pasirašomas kvalifikuotu elektroniniu parašu, šio parašo teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui. Elektroninio parašo, neatitinkančio kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamų reikalavimų, teisinė galia yra lygiavertė rašytiniam parašui tik tuomet, jeigu tokio elektroninio parašo naudotojai dėl to iš anksto susitaria raštu ir jeigu yra galimybė šį susitarimą išsaugoti patvariojoje laikmenoje, kaip tai numatyta Lietuvos Respublikos elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo įstatymo 5 straipsnyje.
Taigi darbuotojai gali pasirašyti dokumentus elektroniniais parašais, neatitinkančiais kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamų reikalavimų (pvz., dokumentų valdymo sistemos priemonėmis) arba tokį elektroninį dokumentą galima teikti kitai šaliai, jei dėl tokio pasirašymo būdo iš anksto susitariama raštu.
Įmonės likvidavimo atveju yra taikomos Likviduojamų juridinių asmenų dokumentų perdavimo toliau saugoti ir tai patvirtinančių pažymų išdavimo tvarkos aprašo, nuostatos. Aprašo 10 punkte (antroji pastraipa) nustatyta: „Jei perduodami dokumentai, nurodyti šio Aprašo 14 punkte, kartu su prašymu pateikiamas perduodamų laikmenų sąrašas, kuriame nurodoma perduodamų dokumentų bendra apimtis (MB, GB ar kita) ir formatas (-ai)“. Aprašo 14 punkte nustatyta, kad „Vaizdo ir (ar) garso dokumentai ar elektroniniai dokumentai, sudaryti pagal Lietuvos vyriausiojo archyvaro suderintas ar jo patvirtintas elektroninio dokumento specifikacijas, ar kiti skaitmeninės kilmės ar suskaitmeninti dokumentai toliau saugoti gali būti perduodami įrašyti į išorines duomenų laikmenas arba naudojantis informacinių technologijų priemonėmis. Išorinės duomenų laikmenos perduodamos apsauginiuose dėkluose (aplankuose ar dėžutėse), ant kurių turi būti nurodyti perduodamų dokumentų apskaitos duomenys. Dokumentų perdavimui naudojamos informacinių technologijų priemonės pasirenkamos savivaldybės administracijos ir likvidatoriaus sutarimu“. Atitinkamai svarbios ir nurodytojo aprašo 15 punkto nuostatos: „Prieš perduodamas laikmenas, kuriose yra šio Aprašo 14 punkte nurodyti dokumentai, likvidatorius turi išsiaiškinti, ar dokumentus priimanti įstaiga turi laikmenai nuskaityti tinkamą įrangą ir priemones, kuriomis galima patikrinti perduodamus laikmenose dokumentus. Jei toliau saugoti perduodamų laikmenose dokumentų nebuvo galima patikrinti dėl to, kad dokumentus priimanti įstaiga neturėjo reikiamos įrangos ar priemonių, tai pažymima dokumentų perdavimo akte“.
Pagal Nevalstybinių organizacijų, privačių juridinių asmenų dokumentų rengimo, tvarkymo ir apskaitos taisykles, dokumentai turi būti susisteminti į bylas. Likvidatorius savivaldybės administracijai turi pateikti apskaitos dokumentus, numatytus nurodytų taisyklių 23 punkte. Bylos (taip pat ir elektroninių dokumentų bylos) tikrinamos pagal likvidatoriaus pateiktus užbaigtų bylų apskaitos dokumentus. Jei savivaldybės administracija turi įrangą, kuria gali atverti perduodamą išorinę duomenų laikmeną, patikrinama, koks el. formos bylų kiekis yra įrašytas į laikmeną (pagal pateiktus apskaitos dokumentus), kokių formatų dokumentai yra įrašyti (pagal rinkmenų formatus, plėtinius).
Jei perduoti dokumentai (bylos) buvo įrašyti į išorines duomenų laikmenas, dokumentai šiose išorinėse duomenų laikmenose ir saugomi arba jie gali būti perkelti į kitas laikmenas ar skaitmenines saugyklas, kaip numatyta Dokumentų saugojimo taisyklėse. Jei archyvas skaitmeninės saugyklos neturi, taikytinos Dokumentų saugojimo taisyklių 41-48 punkto nuostatos. Jei dokumentai buvo perduoti informacinių technologijų priemonėmis (pvz., pasidalijant rinkmenomis), perimti dokumentai išsaugomi savivaldybės administracijos išorinėse duomenų laikmenose ar skaitmeninėje saugykloje.
Asmenų prašymų ir skundų nagrinėjimo viešojo administravimo subjektuose taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. Nr. 875, 24.5 papunktyje nustatyta, kad tais atvejais, kai teikiant prašymą naudojamos elektroninių ryšių priemonės, turi būti pateikta pasirašyto prašymo skaitmeninė kopija arba prašymas turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu ar suformuotas tokiu būdu, kuris leidžia prašymą ar skundą teikiantį asmenį identifikuoti arba patikrinti prašymo ar skundo autentiškumą.
eIDAS (prieiga internetu: https://digital-strategy.ec.europa.eu/lt/policies/eidas-regulation) 27 straipsnyje ir su šiuo straipsniu susijusiame Komisijos įgyvendinimo sprendime (ES) 2015/1506 yra numatyta, kokius dokumentus turi priimti įstaigos. Šiame sprendime yra numatytas ir ASiC formatas, atitinkantis ETSI TS 103174 v.2.2.1 „Associated Signature Container (ASiC) Baseline Profile“ standarto reikalavimus.
Taigi įstaigos turėtų priimti kvalifikuotu el. parašu pasirašytas pakuotes .asice formatu, nebent specialiąją veiklos sritį reglamentuojančiuose teisės aktuose būtų nustatytos kitokios procedūros.
Kvalifikuotu el. parašu pasirašytų pačiuočių .asice formatu patikrinimo priemonė prieinama (priemonė leidžia patikrinti, ar galioja/negalioja el. parašas): www.epaslaugos.lt
eIDAS reglamentu (2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB), greta elektroninių parašų buvo pristatyta dar viena mažiau žinoma, tačiau darbui su elektroniniais duomenimis labai naudinga priemonė – elektroniniai spaudai.
Pagrindiniai skirtumai tarp elektroninių parašų ir elektroninių spaudų yra šie:
· Naudotojai. Elektroninius parašus gali naudoti tik fiziniai asmenys, o elektroninius spaudus – tik juridiniai asmenys.
· Paskirtis. Elektroniniai parašai prilyginami rašytiniams parašams, skirtumas tik tas, kad jie naudojami elektroninėje erdvėje. Elektroniniai spaudai nėra prilyginami įprastiems rašaliniams spaudams – jie skirti elektroninių duomenų kilmei įrodyti ir vientisumui užtikrinti.
· Naudojimo būdas. Pasirašant elektroniniu parašu kaskart reikalingas pasirašančio asmens patvirtinimas, todėl elektroniniai parašai nėra tinkama priemonė automatizuotiems procesams kurti. Dedant elektroninius spaudus ant elektroninių duomenų, fizinio asmens patvirtinimas nėra būtinas, todėl elektroniniai spaudai yra puiki priemonė automatizuotiems procesams kurti.
Teisinė galia. Elektroniniai spaudai, kaip ir elektroniniai parašai, gali būti tiek kvalifikuoti, tiek ir nekvalifikuoti. Kvalifikuotiems elektroniniams spaudams taikoma prezumpcija dėl duomenų, su kuriais jie susieti, vientisumo ir tų duomenų kilmės tinkamumo. Nekvalifikuotų elektroninių spaudų teisinę galią apibrėžia kiekviena valstybė atskirai, o Lietuvoje jiems taikomas analogiškas modelis, kaip ir nekvalifikuotiems elektroniniams parašams – jie galioja, jeigu naudotojai dėl to iš anksto susitaria raštu ir šį susitarimą išsaugo patvariojoje laikmenoje.
Tais atvejais, kai įprastą rašalinį įmonės antspaudą elektroninėje erdvėje norima pakeisti elektroniniu spaudu, jokių papildomų priemonių nereikia – pakanka įmonės atstovui kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašyti dokumentą ir bus laikoma, kad šis dokumentas yra patvirtintas ir juridinio asmens antspaudu, kai pareiga turėti antspaudą nustatyta asmens steigimo dokumentuose arba įstatymuose (Elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatymo 5 straipsnio 4 dalis).
ADOC specifikacijos 63 punktas numato, jog ADOC specifikaciją atitinkantys elektroniniai dokumentai pasirašomi LST ETSI TS 101 903 V1.4.1:2009 „Patobulintieji XML elektroniniai parašai (XAdES) standarte aprašytais elektroniniais parašais. Tai reiškia, kad elektroninį parašą sudaro viskas, kas yra „Signature“ elemente, tad visoms šiame elemente esančioms dalims formuoti galima naudoti tik tuos algoritmus, kurie nurodyti ADOC specifikacijos 14 priede. Taigi SHA-1 algoritmas nuo 2019 m. liepos 1 d. nenaudotinas.Tačiau šis reikalavimas netaikomas į elektroninio parašo sudėtį įtraukiamiems kitų asmenų suformuotiems elementams, tokiems kaip elektroninės laiko žymos, sertifikatai ir kt.
ADOC Specifikacijos 14 priedo redakcijoje, kuria buvo vadovaujamasi iki 2019 m. birželio 30 d., SHA-1 duomenų santraukos algoritmas yra nurodytas, o šio priedo redakcijoje, įsigaliojusioje nuo 2019 m. liepos 1 d., SHA-1 duomenų santraukos algoritmo neliko. Tikrinant ADOC specifikaciją atitinkančių elektroninių dokumentų elektroninius parašus, reikėtų vadovautis ta ADOC specifikacijos 14 priedo redakcija, kuri galiojo konkretaus elektroninio parašo sukūrimo (pasirašymo) metu.
Taigi tikrinant iki 2019 m. birželio 30 d. sukurtus elektroninius parašus reikėtų vadovautis tuo metu (t. y. iki 2019 m. birželio 30 d.) galiojusia ADOC specifikacijos 14 priedo redakcija, kurioje SHA-1 algoritmai buvo leidžiami.
Elektroninio parašo sukūrimo laikas nustatomas vadovaujantis tokiu pačiu principu, kaip ir sprendžiant dėl laiko, naudojamo tikrinant, ar elektroninio parašo sertifikatas galiojo pasirašymo metu (tai gali būti elektroninėje laiko žymoje nurodytas laikas, pasirašymo datos „signingTime“ metaduomenyse nurodytas laikas arba faktinis elektroninio parašo galiojimo tikrinimo laikas).
Valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, įmonių veiklos elektroninių dokumentų perdavimo į valstybės archyvus taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2012 m. birželio 22 d. Nr. V-63, 15.3 punkte nustatyta, jog prieš perduodant elektroninius dokumentus, būtina patikrinti, ar perduodami elektroniniai dokumentai (visas turinys, visi pasirašomieji metaduomenys), kitų paskirčių elektroniniai parašai (pvz., vizavimo paskirties elektroninis parašas, kurį teisės aktų nustatyta tvarka būtina išsaugoti kartu su dokumentu visą jo saugojimo laiką, ar kita) pasirašyti ne žemesnio kaip XAdES-X-L formato elektroniniu parašu, atitinkančiu specifikacijoje nustatytus reikalavimus, o į kvalifikuotus elektroninius parašus įrašytos laiko žymos atitinka teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Darytina išvada, kad valstybės archyvams toliau saugoti perduodamame elektroniniame dokumente esančių kvalifikuotų elektroninių parašų, kuriuos teisės aktų nustatyta tvarka būtina išsaugoti kartu su dokumentu visą jo saugojimo laiką (nepriklausomai nuo elektroninio parašo paskirties), formatas turi būti ne žemesnis kaip XAdES-X-L. Jei prievolės elektroninį parašą išsaugoti kartu su dokumentu visą jo saugojimo laiką nėra, perduodant elektroninius dokumentus valstybės archyvams XAdES-X-L formatas nebūtinas (išskyrus pasirašymo, tvirtinimo ar išorinio derinimo paskirties elektroninius parašus). Taigi jei įstaiga pagal jos veiklą reglamentuojančius teisės aktus neprivalo ir nenumato išsaugoti vizavimo ar registravimo paskirčių elektroninių parašų, pastarųjų papildyti iki XAdES-X-L nėra būtina.
Asmens kodo naudojimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 7 straipsnis. Vadovaujantis minėto straipsnio 3 dalies 3 punktu, be duomenų subjekto sutikimo asmens kodą galima naudoti valstybės, žinybiniuose registruose, jeigu jie yra įteisinti Valstybės registrų įstatymo nustatyta tvarka, ir informacinėse sistemose, jeigu jos yra įteisintos teisės aktų nustatyta tvarka.
Atkreipiame dėmesį, jog Elektroninio archyvo informacinė sistema (toliau – EAIS) yra įteisinta teisės aktų nustatyta tvarka. EAIS steigimo teisinį pagrindą sudaro Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189, 3 lentelės 59 punktas – sukurti elektroninį archyvą.
Valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimu Nr. 451, valstybės informacinė sistema apibrėžiama kaip valstybės institucijai teisės aktų nustatytoms funkcijoms, išskyrus vidaus administravimą, atlikti reikiamos informacijos apdorojimo procesus (duomenų ir dokumentų tvarkymo, skaičiavimo, bendravimo nuotoliniu būdu ir t. t.) vykdanti sistema, kuri veikia informacinių technologijų pagrindu. EAIS naudojama atlikti Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme Lietuvos vyriausiajam archyvarui ir valstybės archyvams nustatytoms funkcijoms.
EAIS įsteigimas grindžiamas Elektroninio archyvo informacinės sistemos nuostatais, suderintais su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija bei patvirtintais Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2010 m. liepos 30 d. įsakymu Nr. V-41, kuriuose reglamentuojama organizacinė, informacinė ir funkcinė struktūra, EAIS valdytojas ir tvarkytojai, nustatomos jų teisės ir pareigos, EAIS duomenų teikėjai ir gavėjai, kaupiamų duomenų šaltiniai, EAIS duomenų tvarkymas ir jų sauga.
Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba, kaip EAIS valdytojas, yra įregistruota Asmens duomenų valdytojų valstybės registre.
Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos ir valstybės archyvų darbuotojai, tvarkantys asmens duomenis EAIS, privalo laikytis Asmens duomenų tvarkymo elektroninio archyvo informacinėje sistemoje etikos kodekso, patvirtinto Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2012 m. gegužės 7 d. įsakymu Nr. V-55, nuostatų. Asmens duomenys EAIS tvarkomi tapatybės nustatymo bei elektroninių paslaugų teikimo ir apskaitos tikslais. Asmens tapatybei nustatyti EAIS tvarkomi šie asmens duomenys: už įstaigų dokumentų valdymo priežiūrą, dokumentų priėmimą, saugojimą ir teikimą atsakingų valstybinės archyvų sistemos įstaigų darbuotojų – asmens kodas, vardas, pavardė; dokumentus perduodančių įstaigų įgaliotų darbuotojų – asmens kodas, vardas, pavardė
Su Elektroninio archyvo informacinėje sistemoje saugomais oficialiaisiais el. dokumentais ADOC formatu susipažinti gali tik prisijungę vartotojai. Prisijungimui Jūs būsite nukreipti į Elektroninės valdžios vartus, kuriuose identifikuosite save ir būsite prijungti prie Elektroninio archyvo informacinės sistemos.
Pagal Valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, įmonių veiklos elektroninių dokumentų perdavimo į valstybės archyvus taisykles, patvirtintas Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2012 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. V-63, ilgai ir nuolat saugomi veiklos elektroniniai dokumentai (toliau – elektroniniai dokumentai) perduodami toliau saugoti į valstybės archyvus tik perdavimo paketais (perdavimo paketas - vienu metu perduodamų elektroninių dokumentų ir su jais susijusios informacijos visuma).
Elektroniniai dokumentai perdavimo paketais (vienas perdavimas – vienas paketas) perduodami šiais būdais:
1. per tinklines paslaugas (įstaiga turi galimybę pateikti elektroninius dokumentus tiesiai iš savo eDVS, jei ši yra integruota su EAIS);
2. per viešojo portalo naudotojo sąsają (įkeliamas suformuotas perdavimo paketas);
3. fizinėmis laikmenomis (pvz. CD/DVD, kuriose įrašytas suformuotas perdavimo paketas).
Fizinėmis laikmenomis pristatytą informaciją į sistemą įkels archyvo darbuotojas, naudodamasis vidinio portalo naudotojo sąsaja su integruotu viešojo portalo el. dokumentų perdavimo komponentu. Kiekvieną perdavimo paketą sudaro el. dokumentai bei juos aprašantys metaduomenys.
Kompiuterio paruošimas pasirašyti
1. Paruoškite kompiuterį dirbti su elektroninio parašo priemonėmis. Informaciją, kaip tai padaryti, rasite Elektroninio parašo nuotolinio mokymo sistemos skiltyje „Pasiruošti kompiuterį“. Mokymo sistema pasiekiama adresu www.elektroninisparasas.lt
2. Į kompiuterį įdiekite Adobe Reader XI programinę įrangą. Ją nemokamai galite atsisiųsti iš www.adobe.com interneto svetainės.
3. Jeigu kompiuteryje jau turite įdiegtą Adobe Reader XI programinę įrangą (v11.0.07 arba naujesnę), patikrinkite, ar nėra šios programinės įrangos atnaujinimų. Tai galite padaryti Adobe Reader XI programinėje įrangoje pasirinkę meniu punktą „Help“ ir „Check for Updates“
4.Adobe Reader XI programinės įrangos meniu pasirinkite „Edit“ ir „Preferences“, o atsidariusioje lentelėje pasirinkite „Signatures“ skiltį. Tuomet paspauskite „More“ prie „Creation & Appearance“ dalies.
5. Atsidariusioje lentelėje pažymėkite „Show reasons“, nuimkite pažymėjimą nuo „Include signature‘s revocation status“, o „Default Signing Format“ išsiskleidusiame sąraše pasirinkite „CAdES-Equivalent“. Atlikę šiuos veiksmus paspauskite mygtuką „OK“.
6. Spauskite „More“ prie „Verification“ dalies ir atsidariusioje lentelėje pažymėkite „Secure time (timestamp) embeded in the signature“, „Validating Signatures“ ir panaikinkite žymėjimą nuo „Use expired timestamps“
Elektroninio dokumento pasirašymas
1. Atverkite PDF formato elektroninį dokumentą su Adobe Reader XI programine įranga. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad elektroninio dokumento turinys turi būti išsaugotas PDF/A-2 formatu (tinkami yra visi šie suderinamumo lygiai: PDF/A-2a, PDF/A-2b, PDF/A-2u). Skirtingai nuo įprastų PDF formato elektroninių dokumentų, šio formato dokumentai yra pritaikyti saugoti ilgai. PDF/A-2 formato rinkmenas galite suformuoti naudodami Adobe Acrobat XI arba nemokamas programines priemones, tokias kaip Solid PDF Creator .
2. Pasitikrinkite, ar elektroninio dokumento turinys tikrai išsaugotas PDF/A-2 formatu. Tai galite atlikti kairėje lango pusėje (angl. „Navigation Pane“) paspaudę dokumento paveikslėlį (šis pasirinkimas yra aktyvus tik tuo atveju, jeigu dokumentas atitinka kurį nors iš PDF/A formatų). Jį paspaudus atsidarys langas, kuriame pateikiama informacija apie elektroninio dokumento turinio atitiktį standartams.
3. Pasirinkite „Fill & Sign“ meniu punktą.
4. Įdėkite lustinę kortelę (pvz., Asmens tapatybės kortelę) į skaitytuvą arba prijunkite prie kompiuterio jūsų USB kriptografinį raktą su elektroninio parašo formavimo duomenimis.
5. Dešiniajame lange pasirinkite „Work with Certificates“ ir „Sign with Certificate“.
6. Atsidariusioje lentelėje paspauskite „Drag New Rectangle ...“ ir pelės žymekliu pažymėkite vietą dokumente, kur turėtų būti išsaugota informacija apie jūsų elektroninį parašą (ši informacija neturėtų uždengti dokumento turinio).
7. Atsidariusiame lange, esančiame „Sign As“ išsiskleidžiančiame sąraše, pasirinkite sertifikatą, kuriuo norėsite patvirtinti elektroninį parašą, nurodykite parašo paskirtį „signature“ (rekomenduotina naudoti šia arba vieną iš PDF-LT-V1.0 specifikacijoje nurodytų pasirašymo paskirčių: pasirašymo – „signature“; tvirtinimo – „confirmation“; suderinimo – „conciliation“; vizavimo – „visa“; sudaryto dokumento registravimo – „registration“; gauto dokumento registravimo – „registration-of-incoming-documents“; supažindinimo – „acknowledgement“; rezoliucijos įrašymo – „resolution“ ; žymos apie užduoties įvykdymą – „end-of-execution“; archyvinio patvirtinimo – „notarisation“; kopijos tikrumo patvirtinimo – „copy-certification“; autentiškumo (vientisumo) patvirtinimo – „authenticity“. ) ir spustelėkite „Sign“.
8. Atlikus anksčiau aprašytus veiksmus, jūsų bus paprašyta nurodyti, kur išsaugoti pasirašytą elektroninį dokumentą, bei įvesti laikmenos, kurioje saugomi elektroninio parašo formavimo duomenys, PIN kodą (jis turėjo būti suteiktas kartu su elektroninio parašo įranga – lustine kortele arba USB kriptografiniu raktu).
9. Įvedus PIN kodą ir paspaudus „OK“, elektroninis dokumentas bus pasirašytas.
Laiko žymų naudojimas ir nustatymai
1. Kad būtų galima automatinėmis priemonėmis patikrinti PDF elektroninį parašą baigus galioti pasirašančiojo asmens sertifikatui, į elektroninį dokumentą turi būti įtrauktos laiko žymos. Tam jūs turite nurodyti pasirinkto Laiko žymos formavimo paslaugų teikėjo pateiktą paslaugos adresą ir vartotojo vardą su slaptažodžiu (jei tokio reikalaujama). Tai atlikti galite Adobe Reader XI programinės įrangos meniu pasirinkę „Edit“ ir „Preferences“ (kaip ir skilties „Kompiuterio paruošimas pasirašyti“ 4 punkte), o atsivėrusioje lentelėje pasirinkę „More“ prie „Document Timestamping“ dalies. Pasirinkę „Time Stamp Servers“ ir „New“, įveskite prašomą informaciją.
2. Tame pačiame lange taip pat nurodykite, kad šio laiko žymos formavimo paslaugų teikėjo paslaugos būtų naudojamos pagal nutylėjimą. Tai atlikite pažymėdami paslaugų teikėjo eilutę ir paspaudę mygtuką „Set Default“.
3. Pateiktoje lentelėje spustelėkite mygtuką „OK“, taip patvirtindami savo pasirinkimą.
Laiko žymų įtraukimas
1. Atverkite elektroniniu parašu pasirašytą PDF formato elektroninį dokumentą su Adobe Reader XI programine įranga.
2. Atsivėrusiame lange pasirinkite „Fill & Sign“ meniu punktą, tuomet pasirinkite „Work with Certificates“ ir „Time Stamp Document“. Paspaudus šį mygtuką, jums reikės nurodyti, kur išsaugoti elektroninį dokumentą su įtraukta laiko žyma.
3. Jei pasirodys pranešimas, informuojantis, kad į dokumentą bus įtraukta papildoma informacija, reikalinga elektroninių parašų ilgalaikiam galiojimui užtikrinti, pasirinkite „OK“.
4. Jei pasirodys pranešimas, informuojantis, kad programinė įranga bando jungtis prie nurodyto adreso, patikrinkite, ar tai yra jūsų laiko žymos formavimo paslaugų teikėjo pateiktas paslaugos adresas. Jei taip – spustelėkite „Allow“. Po šio veiksmo jūsų gali paprašyti įvesti arba patvirtinti laiko žymos formavimo paslaugos naudotojo vardą ir slaptažodį (jei tokio reikalaujama).
Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacija ADOC-V1.0, patvirtinta Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2009 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V-60 (toliau – ADOC-V1 specifikacija), nenustato apribojimų šią specifikaciją atitinkančių elektroninių dokumentų pridedamų dokumentų grandinės ilgiui, išskyrus bendrus apribojimus, nustatytus specifikacijos 12.1 ir 12.2 papunkčiuose (kad elektroninio dokumento pakuotės rinkmenos dydis ir elektroninio dokumento turinį sudarančių rinkmenų dydis neturi viršyti 4 GB).
Jeigu praktikoje kuriant informacinę sistemą dėl kokių nors priežasčių kyla poreikis nustatyti tokius apribojimus (pvz., dėl poreikio spausdinti elektroninio dokumento nuorašus ar išrašus), tuomet siūlytume įvertinti, kokio maksimalaus pridedamų dokumentų ilgio grandinė gali pasitaikyti sistemos taikymo kontekste, ir atsižvelgiant į tai nustatyti pradinį apribojimą (pvz., 5 lygiai) bei numatyti galimybę jį padidinti sistemos nustatymuose, kad atsiradus ADOC formato dokumentų su didesnio ilgio pridedamų dokumentų grandine, galima būtų sistemą jiems pritaikyti be programavimo darbų.
Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad ADOC-V1 specifikacijos 49 punkto reikalavimas „maksimalus hierarchinės katalogų struktūros lygmenų skaičius turi būti ne didesnis nei 3“ yra taikomas vieno ADOC formato elektroninio dokumento kontekste, o pridedamas ADOC formato elektroninis dokumentas yra ne katalogas, o atskira rinkmena (elektroninis dokumentas). Taigi, atsižvelgiant į tai, ADOC-V1 specifikacijos 49 punkto reikalavimai nėra susiję su pridedamų dokumentų grandinės ilgio apribojimais.
Fiziniai ar juridiniai asmenys, siekiantys įgyti licenciją teikti dokumentų saugojimo paslaugą, Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybai visų pirma turi pateikti pranešimą apie ketinimą teikti dokumentų saugojimo paslaugą.
Jei licenciją siekia įgyti fizinis asmuo, pranešime apie ketinimą teikti dokumentų saugojimo paslaugą nurodomas fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas (arba gimimo data ir gimimo vieta, jeigu asmens kodas nesuteiktas), gyvenamosios vietos adresas ir kontaktiniai duomenys (telefono ir fakso numeriai ar elektroninio pašto adresas). Taip pat būtina pateikti dokumentus ar jų kopijas, patvirtinančius darbo patirties trukmę ir funkcijas dokumentų saugojimo paslaugos teikimo ir (ar) dokumentų valdymo srityje (darbo sutartis ir (ar) įsakymus, pareigybių aprašymus ar kitus darbo teisinius santykius patvirtinančius dokumentus).
Be šių dokumentų, privaloma pateikti asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją ir dokumentų, kurių pagrindu pareiškėjas naudojasi patalpomis, kuriose įrengtos dokumentų saugyklos, ir šių patalpų planų bei saugyklų techninės įrangos, jeigu tokia naudojama, kopijas. Kai numatoma teikti elektroninių dokumentų saugojimo paslaugą, pateikiami saugojimo procedūrų bei priemonių aprašymai.
Pranešime nurodoma, kokiu būdu (per atstumą, elektroninėmis priemonėmis per Paslaugų įstatyme nurodytą kontaktinį centrą arba tiesiogiai) pareiškėjas norėtų gauti pranešimus, susijusius su licencijos išdavimu.
Jei licenciją siekia įgyti juridinis asmuo, pranešime apie ketinimą teikti dokumentų saugojimo paslaugas nurodomas juridinio asmens pavadinimas, teisinė forma, juridinio asmens kodas, buveinė, telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas; juridinio asmens vadovo vardas, pavardė, asmens kodas arba gimimo data ir gimimo vieta (jeigu asmens kodas nesuteiktas) ir juridinio asmens darbuotojo, atsakingo už licencijuojamą paslaugą, vardas ir pavardė. Pranešime nurodoma, kokiu būdu (per atstumą, elektroninėmis priemonėmis per Paslaugų įstatyme nurodytą kontaktinį centrą arba tiesiogiai) pareiškėjas norėtų gauti pranešimus, susijusius su licencijos išdavimu. Taip pat būtina pateikti juridinio asmens vadovo asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją ir dokumentų, kurių pagrindu pareiškėjas naudojasi patalpomis, kuriose įrengtos dokumentų saugyklos, ir šių patalpų planų bei saugyklų techninės įrangos, jeigu tokia naudojama, kopijas. Kai numatoma teikti elektroninių dokumentų saugojimo paslaugą, pateikiami saugojimo procedūrų bei priemonių aprašymai.
Dokumentus galima pateikti per atstumą, elektroninėmis priemonėmis per Paslaugų įstatyme nurodytą kontaktinį centrą arba tiesiogiai kreipiantis į Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybą.
Popierinė licencija neišduodama – dokumentų saugojimo licencijos turėjimą rodo įrašas Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos interneto svetainėje www.archyvai.lt skelbiamame Dokumentų saugojimo licencijų turėtojų sąraše. Už licencijos išdavimą mokama valstybės rinkliava – 108 eurai. Asmens pageidavimu Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba gali išduoti pažymą, patvirtinančią, kad jam išduota licencija teikti dokumentų saugojimo paslaugą. Tokį prašymą galima pateikti kartu su pranešimu apie ketinimą teikti dokumentų saugojimo paslaugą.
Valstybės rinkliava už licencijos teikti dokumentų saugojimo paslaugas išdavimą – 108 eurai, už licencijos patikslinimą – 16 eurų.
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimas Nr. 1458 „Dėl konkrečių valstybės rinkliavos dydžių ir šios rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“)
Dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjų registravimo procedūros nustatytos Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo Nr. I-1115 2, 5 ir 18 straipsnių pakeitimo įstatymo 18 straipsnyje.
Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės pilietis, kitas fizinis asmuo arba juridinis asmuo, Lietuvos Respublikoje pradėję teikti dokumentų tvarkymo paslaugą, ne vėliau kaip per 40 darbo dienų nuo dokumentų tvarkymo paslaugos teikimo pradžios Lietuvos vyriausiajam archyvarui turi pateikti prašymą dėl jo įrašymo į Dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjų sąrašą. Fizinis asmuo ar juridinis asmuo, per nustatytą terminą nepateikęs prašymo, pasibaigus šiam terminui negali teikti dokumentų tvarkymo paslaugos.
Prašymas gali būti pateikiamas per atstumą, elektroninėmis priemonėmis per Lietuvos Respublikos paslaugų įstatyme nurodytą kontaktinį centrą arba tiesiogiai kreipiantis į Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybą. Prašyme turi būti nurodytas fizinio asmens vardas, pavardė, gyvenamosios vietos adresas, juridinio asmens pavadinimas, teisinė forma, kodas, buveinės adresas, telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas.
Asmuo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos įrašomas į Dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjų sąrašą ir apie tai paskelbiama Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos interneto svetainėje. Jeigu prašyme nurodyti ne visi privalomi pateikti duomenys, kreipiamasi į asmenį, įrašytą į Dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjų sąrašą (toliau – dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjas), su prašymu ne vėliau kaip per 10 darbo dienų pateikti trūkstamą informaciją. Jei per nustatytą laiką asmuo tokios informacijos nepateikia, jis per 2 darbo dienas išbraukiamas iš Dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjų sąrašo.
Kai gaunama informacija apie dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjo mirtį arba likvidavimą, kai dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjas praneša apie savo veiklos nutraukimą ar jo prašymu arba kai per nustatytą terminą dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjas nepateikia visos privalomos pateikti informacijos, nurodytos šio straipsnio 2 dalyje, Lietuvos vyriausiasis archyvaras ne vėliau kaip per 2 darbo dienas išbraukia jį iš Dokumentų tvarkymo paslaugos teikėjų sąrašo.
LR įstatymas Nr. XII-2240, 2015-12-23
Įsigaliojo 2016-05-01 (Įstatymo 4 straipsnio 5 dalis įsigalioja 2016-01-07. Įstatymo 1 straipsnis įsigalioja 2016-07-01.), Užregistruota TAR 2016-01-06, Identifikacinis kodas 2016-00369